TRÄNING

TRÄNING

24 veckors strävan

Den ocensurerade och nakna sanningen... vad den än må vara...

Tisdag 15 maj

DagbokenPosted by Morgan Tue, May 15, 2012 08:04:17
Experimentet fortsätter!

Näringsintaget i dag:
05.55 10gr BCAA före träningen
06.00 10gr BCAA under träningen
07.00 10gr BCAA direkt efter träningen
08.30 Carnovor Drink (Choklad GOD!) 125 Kcal 23gr protein, 8gr kolhydrater & 0gr fet!
11.00 Oh Yean Proteindrink (Vanilj) 210 Kcal 32gr protein, 7gr kolhydrater & 5gr fett.
14.00 10gr BCAA
17.00 Carnovor Drink 125 Kcal 23gr Protein, 8gr kolhydrater & 0gr fet!

Totalt ca 500 Kcal 125gr protein, 25gr kolhydrater och 5gr fet!

Dagens träning:
Marklyft 5 upptrappningsset och 7 Arbetsset
5 Superset OH Press & Chin-ups
30 Powercleans och Core

Ingen skillnad i energi trotts ett energiunderskott på 1500-2000 Kcal!

Så varför fasta?
Det korta enkla svaret är för att jag vill och kan! Det lite mera utförliga svaret är: Av hälso-, prestations-, etiska-, antropologiska och praktiska skäl!

Fasta och hälsa
Att fasta är otvivelaktigt hälsosamt. Det faktum att vi dagligen, vecka ut och vecka in överstressar våra kroppar inte bara med en dålig kost utan också onödigt frekventa måltider är en stor hälsorisk. Genom att fasta ger man såväl det biomekaniska som det endokrina systemen en välbehövlig vila och chans att återhämta sig.

Fasta och prestation
Under träning misshandlar du din kropp. Du får en ökad muskelfibernedbrytning, en ökad kortisolutsöndring, mjölksyra och en överstimulans av CNS. Vanligen får vi veta att dessa kan balanseras med hjälp av bra kost och kosttillskott och visst är det så men bara till en del! Att först slita på kroppen stressar den enormt. När man sedan försöker återställa den med hjälp av näringsintag, vilket i sig är ytterligare en stressfaktor uppnås inte den effekt man eftersträvar. Stress adderas till stress. Resultatet blir ofta ett tvivlande och en försämrad självkänsla - kanske inte riktigt vad vi eftersträvar med vår träning.

Nyare undersökningar visar att avgiftning, återställande av CNS, vävnadsreparation och även emotionellt återhämtning sker bättre i ett fastande tillstånd. Biologiskt beror detta ytterst på våra nedärvda egenskaper där ett välförsett näringstillstånd stimulerar kroppen till fortplantning, eller i alla fall viljan till fortplantning medan ett näringsfattigt tillstånd istället stimulerar till en mera reparerande fas. Ytterst handlar det om våra gener som antingen fortlever genom sexuell reproduktion eller genom självbevarande återuppbyggnad. Tyvärr kan båda dessa inte göra sig gällande samtidigt. Prestationsmässigt innebär alltså ett fastande tillstånd en potentiellt bättre och mera varaktig återuppbyggnad än ett välförsett. Tänk dig ett lejon, jagar det bättre när det är mätt eller när det är hungrigt? Sanning att säga jagar lejon bara när de är hungriga och aldrig i ett mätt tillstånd. Likaledes är det med rovdjuret människan. Problemet är bara att vi lever alldeles för bekvämt och övergött med ständig tillgång till ansträngningsfritt matinsamlande! Att då och då fasta stimulerar således vår sanna natur.

Fastan ger också matsmältningen mera tid varpå den blir effektivare. Näringsupptaget blir bättre och tarmens bakterieflora utvecklas och hålls frisk. Den bidrar också till en ökad mental skärpa genom dess påverkan av de sympatiska och para-sympatiska nervsystemen. Den mentala skärpan kommer också till del av mjölksyreåtervinningen samt den probiotiska floran som vi alla obönhörligen är livsberoende av och som står i direkt koppling till vår hjärna. Avgiftning och antioxidering på cellnivå är ytterligare en aspekt av det hela. För dig som vill veta mera om alla dessa olika aspekter) och bättre få dessa underbyggda och förklarade) rekommenderar jag att du läser:

Richard Dawkins "Den själviska genen"
Brad Pilon "Eat-stop-eat"
Ori Hofmekler "Maximum muscle - Minimum fat"
m.fl.

Etiska aspekter av fastan
Jag skulle kunna bli riktigt högtravande och skriva mig varm om alla de etiska och politiska aspekter en fastande kosthållning innebär, det är allt från ansvarsfullt nyttjande av naturens sinande resurser, respekt för andra människors brist på tillgångar och välfärd, miljömedvetenhet och produktivitet men jag lämnar dessa av praktiska skäl nu. Du är smart nog att kunna se alla dessa ändå… eller?

Antorpologiska skäl
De som läst min blogg tidigare vet att jag är "in to" paleo. Fastan, speciellt den periodiska varianten passar oändligt bra in i denna idébildning så det faller sig naturligt att ta sig an detta! De flesta av dagens paleovetare tycks eniga om saken så jag rättar välvilligt in mig i leden! Kortfattat kan man kanske säga att tider av överflöd avlöst tider av begränsningar för alla människor världen över när vi ser till vår historiska härkomst. Att när tillfälle ges äta (till synes) orimligt mycket följt av tider med mycket lite, kanske till och med inget alls till följd av årstidsväxlingar och liknande är nedärvt i människan och därför - som jag ser det - naturligt och av godo. Jag kommer att återkomma till denna koppling senare. För nu kanske vi kan nöja oss med att konstatera att människan genom evolutionen fram till för knappt 10000 år sedan alltid levt med en periodisk, eller cyklisk diet och att vi är väl rustade för att leva just så. Det är därför som grundläggande bodybuildingdieter så som ABCDE (Anabolic Burst Cycling Diet and Exercise), periodisk fasta och liknande fungerar så bra!

Praktiska anledningar
Det faller sig väldigt bra för mig att leva efter ett sådant protokoll som periodisk fasta innebär och det fungerar hyfsat bra för mig. Det ger mig ett visst andrum när det gäller tid och blir således avstressande. Det ger också ett markant andrum vad det gäller energi och jag kan med gott samvete ofta överäta utan några som helst negativa påföljder vresig fysiskt eller intellektuellt och så är det ett snabbt och säkert sätt att förbränna överflöd och naturligtvis vill jag som alla andra se lite mera tränad ut även om jag inte har för avsikt att likna en typisk bodybuilder!

OK det var kanske lite mera förklarande än jag initialt hade tänkt mig. Men så är det ibland - vem vet du kanske har fått ut något av det trotts allt. Men varför denna långa extremfasta då? Jo jag vill prova! Jag vill se vad det kan ha för effekt, hur det känns och funkar. Den periodiska delen känner jag redan väl. Nu vill jag ta det ett steg längre - låt oss bli lite högtravande och kalla det för forskning… och så vill jag ju naturligtvis ha lite spännande att profilera mig med här på bloggen… Ytterst så är jag bara nyfiken och behöver något att fundera över mellan varven. Vem vet alltid retar… öh… jag menar roar det någon!

På återseende i morgon
>M<

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.