TRÄNING

TRÄNING

24 veckors strävan

Den ocensurerade och nakna sanningen... vad den än må vara...

Feber och experiment

Veckans TextPosted by Morgan Thu, May 10, 2012 11:58:08
Det har varit ännu en hektisk tid. Det nyöppnade gymmet har snart två veckor av aktivitet bakom sig och hur man än ser på det så har det blivit en fenomenal succé. Allt är naturligtvis på gott och ont. För min del innebar den nya miljön ett uppsving, ett uppsving som resulterade i mellan 4 och 5 timmar träning per dag de fösta fem dagarna - ja jag vet, vansinne men vad gör man inte när allt känns ovanligt kul? Medaljens baksida visade sig snart när överansträngningen tog ut sin rätt och immunförsvaret sken med sin frånvaro… så nu ligger man nerbäddad med ont i halsen, huvudvärk, snuva, ledvärk och "the blues". Tränade senast i tisdags men det känns som det var minst fyra månader sedan.

Att ligga sjuk är naturligtvis inte bara dåligt. Till det goda hör att man tillfälligt får mera tid över för läsande. Jag har alltid en hög med litteratur liggande i min lilla läshörna så material finns det så det räcker. Problemet är att trotts att alla de böcker som finns i högen är av yttersta intresse faller de mig inte i smaken just nu, jag vill ha något annat! Vi tackar nu högre makter för internet och alla olika internetboklådor. Högen med "att-läsa" har således inte minskat utan i det närmaste fördubblats. Hur som helst så har jag i alla fall hunnit med en hel del läsande. En del nytt och en del gammalt som ändå skulle läsas igen. Fokus har kommit att falla på Probiotikastudier, livsstilsstudier, näringslära, några romaner, lite tyngdlyftning och en mängd sidor om udda dieter och naturmedicin.

Böcker fungerar meditativt för mig. Lite som god musik. Det får mig att tänka klarare och bredare. Att se saker ur nya perspektiv och i samband som jag tidigare inte kunnat tänka mig. Kan jag sedan läsa böcker om ett visst ämne brukar detta stimulera geniknölarna ännu mera. Geniknölar kanske var att ta i. Tror inte att jag är något geni på något plan men vetgirig är jag i alla fall och jag tror att läsandet i sig är en viktig aktivitet för att skapa inte bara insikt och kunskap utan också för livskvalitet.

De senaste dagarna av läsande och funderande har lett till en hel del nya idéer. Det kanske är dax…. nej inte kanske, det ÄR dax för ett litet experiment. Från och med måndag kommer jag - mot min övertygelse - att överäta under sju dagar. Tillsammans med denna överätning kommer jag att träna fyra kompletta helkroppspass (måndag, tisdag, torsdag och lördag i vanlig ordning). Efter detta kommer jag att proteinfasta i två hela veckor. Träningen kommer även under fastan att vara helkroppsbaserad. Utan att gå in på en massa tekniska detaljer kan vi säga att målet under dessa tre veckor är att maximalt bygga massa och bränna överflöd (inga konstigheter där). Överätningen är menad att stimulera den naturliga tillväxten medan fastan i fösta hand ämnar fungera som förbrännare. Jag räknar kallt med att inte förlora någon kvalitativ massa trotts att jag under fastetiden endast kommer att ligga mellan 500 och 700 Kcal per dag. Målet med experimentet, förutom det redan nämnda, är att skaffa erfarenhet och att på ett optimalt vis testa de teser jag på senare tid kommit att fundera över och tro mer och mer på. Sanningens minut med andra ord.

Proteinfastan innebär i korthet att jag endast kommer att konsumera protein i flytande form under två hela veckor. Runt 40gr BCAA direkt före, under och direkt efter träning. Två biffproteindrinkar, två vassleproteindrinkar och ytterligare en BCAA drink varje dag strategiskt utsprida över dagen. Kommer det att funka? Ja det är det som är experimentets mål! Om det funkar vad blir effekten? Om det inte fungerar vet jag varför och hur det känns samt vilka effekter det kan bli. Hur som helst en win-win situation! Skulle någon vilja ta del av resultaten kommer dessa naturligtvis att publiceras här på bloggen!

Mitt i gårdagens läsande drabbades jag plötsligt av någon typ av existentiell ångest. Förkylningen kändes plötsligt mera jobbig än någonsin förut. Ett tag trodde jag faktiskt att det var hög tid att skriva mitt testamente men så efter ett tjog av slemmiga hostattacker lättade det och jag började istället skriva ner någon typ av sammanfattning rörande min personliga livs-, och träningsfilosofi. Tanken var att jag skulle strukturera dessa som en serie twitterinlägg, kanske ett per vecka under ett år men så steg febern och ångesten kom tillbaka och i vanlig ordning skrev jag ner alla veckorna på en gång… Bäst att vara på den säkra sidan resonerade jag med en inre bild av hur mitt huvud exploderade och skvätte grön-gul-blodigt slem på böckerna omkring mig i min läshörna!

Ja jag vet att jag är lite drastisk i mina tankar, det är febern som gör det. Skulle det ändå vara så att mitt infekterade huvud skulle explodera så har jag i alla fall hunnit publicera mina tankar här och nu! Som vanligt uppskattar jag alla typer av feed-back och kommentarer… om jag nu överlever och kan läsa dess… ja jag vet att jag överdriver men ni vet hur det är när en karl blir sjuk!

A year of my weekly wisedome:

1. Have something green & raw with every meal
2. Only do a sit-up when U get out of bed
3. Eat bigger but less often!
4. Doesn't matter what U do as long as U train!
5. Rather eat once or twice than six times a day!
6. Shut up and SQUAT!
7. Don't train hard, train smart!
8. Any fool can do more, the wise person do just enough!
9. Keep asking "Why" until U get it, then U know if it's good or bad!
10. The key to success is to stop looking for the key!
11. Shut up and PRESS!
12. No meal without protein!
13. Enjoy and have fun…
14. Shut up and PULL!
15. Sleep more! And when in doubt go to bead!
16. Whatever the problem, Paleo is probably the solution
17. Generally avoid white stuff!
18. Squat, Pull & Press… That's it!
19. Don't stretch - lift weights
20. Don't stretch - do Yoga
21. Don't stretch - foam roll
22. Stretch! - after weights, foam roll and Yoga
23. Train for health and enjoyment, everything else is secondary!
24. Once in a blue moon do wrong and eat something bad… like icecream
25. Read more, walk more & enjoy more
26. Live with the sun - Get up with it and go to bead when it seats
27. Only run if someone or some things chasing U
28. Spend 16 hour in a fasted state every day
29. If U see the moon to often you're doing it wrong - go to bead!
30. Light or heavy? Do both but never eat anything named "Light"
31. Supplement that do work: Omega 3
32. Heavy weights means heavy work - right weights means right work
33. Supplement that do work: Vitamin D
34. Rather do many short sessions than less frequent heavy ones
35. Supplement that do work: BCAA
36. If U can catch it, kill it or gather it, eat IT!
37. If it's manmade, don't eat IT!
38. If U won't have it in your mouth - don't have it on your body!
39. If U want to be a fool, keep talking!
40. Action rather than re-action
41. Do probiotics baby!
42. Anaerobe and aerobe but the first should dominate!
43. To do what U have to is to do what U want!
44. Power is the foundation upon witch all else is built!
45. Don't over do it, rater do it over!
46. Always plane for variation, leave room for the unknown & flow
47. Read! For every hour of training spend an hour reading!
48. Mind over mater if your not hanging upside down!
49. The day U stop learning, trying & developing is the day U die
50. Don't go nuts over nuts, just eat them!
51. No gluten, lactose and sugar!
52. Don't diet! Live when U have the chance!

…Be Here Now!

  • Comments(4)//training.norabio.se/#post59