TRÄNING

TRÄNING

24 veckors strävan

Den ocensurerade och nakna sanningen... vad den än må vara...

Sundare träning!

Veckans TextPosted by Morgan Fri, April 27, 2012 07:49:25
I dag skjuter jag från höften och skriver on the fly! Även om jag har en viss idé om ämnet har ingen aning om vart detta kommer att sluta men jag misstänker att både en och annan kan komma att känna sig trampad på eller åsidosatt på annat vis. Det är naturligtvis inte min mening. Jag har inga illvilliga avsikter med mitt skrivande - tvärt om. Tyvärr är det dock så att man i bland tvingas trampa sin danspartner på tårna av den enkla anledningen att ens partner inte riktigt dansar till samma rytm som man själv! Jag hoppas dock att du som känner dig utsatt kan se någon form av didaktik i det hela!

OK here we go!

Jag finner det fascinerande hur olika individer på samma gång kan vara både upplysta men ändå totalt ignoranta. Religion är kanske det första jag tänker på men naturligtvis är detta (i förhållande till denna text) mera prominent inom träningsranchen än någon annan stans. På få ställen florerar flera udda tolkningar och utsagor kring detta faktum. Låt mig förklara med ett exempel. Idén om att skapa energiunderskott i syfte att förlora vikt är väl etablerat i både träningsvärlden och forskningen. Faktum är att denna princip är den enda som fullt ut underbyggts och verifierats av forskning. Detta betyder naturligtvis inte att alla andra per automatik är fel. Det betyder bara att denna metod är undersökt och verifierad. Så mera eller mindre alla känner till att man på något vis måste skapa energiunderskott för att gå ner i vikt. Så långt allt väl. Problemen uppstår när detta skall implementeras praktiskt. Vanligast är att man "konditionstränar" för att förbränna sitt överflöd. Man har för avsikt att genom fysisk aktivitet göra över med mera än man stoppar i sig. Teoretiskt är detta givetvis helt korrekt. Praktiskt är det inte det! I själva verket är det ineffektivt och skadligt. Ineffektivt på så sätt att det krävs en avsevärd massa träning för att sätta sprätt på den mängd energi man behöver göra över med. Skadligt för att man då helt enkelt överanstränger sig och i processen drar på dig en hel massa onödig förslitning. Ännu mera problematiskt blir det när man sedan på reguljär basis tränar på detta vis dag efter dag - ibland till och med flera gånger per dag. Ursäkta mig nu men jag finner detta vara ren idioti och de som följer detta är fruktansvärt lurade eller ignoranta… eller kanske båda dessa!

Det slitage man drar på sig genom kronisk konditionsträning är ackumulerande. Det vill säga att den ökar med tiden. Första gången du tränar stressar det din kropp med en faktor av tio. Jag hittar bara på ett tal här för att lättare kunna illustrera vad det är jag talar om. Nästa gång man tränar ökar inte denna faktor med tio utan med femton eftersom man redan åsamkat sig själv en del slitage föregående gång. Nästa pass ligger faktorn på 25, sen 40, 70 och så vidare. Det handlar alltså om att man åsamkar skada på skada. Naturligtvis reagerar kroppen på detta och försöker att försvara sig - det är därför det är så svårt att vidhålla ett sådant program. Kroppen gör sitt bästa för att hindra dig från idiotin och du gör ditt bästa för att betvinga den… varför? för att siffrorna på vågen skall ändras och för att det står att man ska göra så i senaste numret av din träningstidning… eller litar du blint på din PT, vems mått är det egentligen du försöker fylla eller snarare komma ner till?

Att försöka skapa ett energiunderskott genom kronisk aktivitet är dömt att misslyckas och du kommer bara dra på dig en massa onödigt slitage som i slutändan gör att allt det du tror du förbränt återkommer i ett nafs. Se på det så här: för att förbränna en viss mängd, låt oss säga 1000Kcal behöver du sitta cirka 90 minuter på en testcykel och trampa ganska rejält. Detta leder dock otvivelaktigt till ett stort slitage i knä och höftled vilket inte är positivt på något vis. Låt dig inte luras av cykelns kalorimätare - den är bara där för att smörja ditt ego och har inget med verklig förbränning att göra! Tro nu inte att en crosstrainer eller ett löpband skulle vara något bättre alternativ - det är essentiellt samma skit och den fysiska effekten är den samma. OK du är styvnackad och kör ändå dina 90 minuter och förlorar (förhoppningsvis) de oönskade 1000Kcal! Insatt som du är har du räknat ut att din dagliga metaboliska omsättning ligger på 1500Kcal så därför har du i dag omsatt 2500 kalorier! Du äter sedan bara 2000Kcal och bör därför gå 500 back varje dag. Bra… eller?

Jag känner nu att jag inte vill gå in på alla de negativa aspekter detta innebär. Därför lämnar jag psykologin och insulinet tillsammans med de endokrina delarna åt sidan. Jag hoppar också över tidsaspekten - huruvida vi har tid i detta moderna samhälle att "träna" så omfattande som dessa metoder förutsätter är en diskussion för sig. Kontentan är att den tränande kommer att gå ner i vikt men han eller hon kommer att betala ett orealistiskt högt pris för det hela. Ett varningstecken är förlorad muskelmassa, eller snarare idén om förlorad muskelmassa. Försvinner denna är något väldigt fel! Träning skall bygga muskler inte plocka bort dessa. Är det så att de försvinner tränar man inte. Det man gör då är nedbrytande och det spelar ingen roll om man gör detta nedbrytande på en motionsmaskin på ett gym eller hemma det är lik förbannat nedbrytande och inte träning.

OK så klassisk konditionsträning är Bull Shit helt enkelt!

Japp det är slutsatsen jag erbjuder.

Så hur ska man göra då, du som verkar veta allt… eller snarare tror du vet allt!

För det första ska du se över vad du äter och hur du äter detta. 80 % av din kroppskonstitution kommer av din diet. 10 % kommer av dina genetiska förutsättningar och de sista 10 % kommer från träningen. Med andra ord så kan du "träna" i princip så mycket du vill utan framgång om du hela tiden är dum nog att försöka få dessa 10 % att verka mera än de kvarvarande 90 %. Ser du istället till att äta rätt saker på rätt sätt är 80 % av kampen redan vunnen och du behöver inte spendera en enda minut på tråkig kontraproduktiv konditionsträning eller kvällstidningsdieter. En korrekt kost är en kost passande för människor, det vill säga kött och vegetabilier inte socker, stärkelse, laktos, gluten, soja, kemikalier, legymer och behandlade varor.

För det andra ska du dominant träna med viktmotstånd och stimulera dina muskler - anaerobiskt inte aerobiskt. En korrekt stimulerad muskel är mera metaboliskt aktiv under dygnets alla timmar än en kardiovaskulärt påverkad muskel som bara omsätter syre och egentligen ingen energi! Du skall också träna intensivare och mera oregelbundet. Korta, intensiva och sporadiska pass är den otvivelaktigt mest naturliga och framgångsrika metoden. Det är också en metod som man enkelt kan ägna resten av sitt liv åt - kan du det med ditt nuvarande system eller tänker du dig att du ska träna ner dig först för att sedan bygga nya muskler resten av ditt liv… Baserar du din träning och diet på någon typ av bodybuildingmetod - ja då kanske du ska sätta dig in i dopingens mörka värld. Lever du efter gamla tiders missledda kalorier in och kalorier ut metodik ja då är du helt enkelt lurad!

En aspekt att istället överväga är periodisk fasta! låt mig förklara: En periodisk fasta innebär att man under en begränsad tid, oftast runt ett dygn, avstår från energigivande näringsämnen. När man gör detta - vilket är helt ansträngningsfritt - försätter man automatiskt kroppen i ett stadie av energiunderskott. Låt oss säga att du äter som vanligt på måndagen, klockan 19.00 äter du din sista måltid. Fram till tisdag 19.00 äter du ingenting. Efter 19.00 äter du åter som vanligt. Under denna tvådygnsperiod har du - förutsatt att du äter en OK kost - fått i dig allt du behöver men ändå lyckats skapa ett energiunderskott som motsvarar vad du vanligen äter. Äter du således 2000Kcal på en dag har du under denna tid genom den periodiska fastan sparat 2000 Kcal. Jämför du detta med din konditionsträning ser du att du inte behövt träna en enda gång under två dagar men ändå har omsatt precis lika mycket energi. Men detta är inte allt. I och med den periodiska fastan har du också på ett optimalt vis stimulerat utsöndringen av tillväxthormon vilket i sig är enormt positivt för att förbränna överflöd men samtidigt hålla muskler vid god vigör. Klämmer du nu in ytterligare en sådan fasta under veckan är framgången oundviklig.

Men fasta är ju skit jobbigt! Nej det är det inte. Faktum är att du under fastetiden - om du följer det system som här föreskrivs - sover bort halva tiden. Under dagen kan du sedan obegränsat dricka t.ex. kaffe, vilket gör dig pigg och samtidigt stimulerar din metabolism och fyller din mage. Eftersom fastan bara pågår under 24 timmar kommer du inte att gå en enda dag utan att äta - tänk på saken en stund så fattar du...

Men fasta är ju inge bra… Jasså, enligt vem - gymägaren som vill att du skall köpa stora burkar med protein eller livsmedelsproducenterna som vill att du skall konsumera mera av just deras värdelösa stärkelsebaserade produkter. Enligt forskning är periodisk fasta inte bara en ypperlig metod för viktminskning utan också cancerhämmande, tillväxthormon utsöndrande, renande, immunförsvars främjande och upplivande! För oss med mindre plånbok är detta system också idealt för att fortsätta leva gott utan att behöva spendera mera pengar!

Gör du på detta vis och slänger in ett par spontana träningspass här och där har du det optimala för naturlig viktreducering, muskelbyggnad och hälsa. Se sedan till att ha lite roligt så går det hela som en dans. Varför skapa mera problem med en massa kroniskt idiotisk så kallad "träning" när allt kan vara så mycket lättare, roligare, effektivare och givande? Kasta inte bort ditt liv på korkade dogmas skapade av människor med ditt välbefinnande som absolut sista prioritet.

Framgång ska, som Mike Mentzer en gång sade, vara en enkel och förutsebar process inte en chansartad… Så sluta chansa och börja vinn istället!

>M<

  • Comments(1)//training.norabio.se/#post58